Op Motorland Aragon ging de zege in een ingekorte Moto3 race naar de Spaanse WK-leider Joan Mir. Fabio de Giannantonio en Enea Bastianini mochten met de Spanjaard mee naar het podium. Bo Bendsneyder finishte met een zeventiende plaats helaas buiten de punten.
Mir wint ingekorte Moto3 race, Bendsneyder zeventiende
Door de mist in de ochtend liepen de warm-up trainingen de nodige vertraging op waardoor ook de start van de Moto3 race met 40 minuten werd vertraagd. In verband met de vaste MotoGP start om 14.00 uur werd de Moto3 race helaas ingekort van 20 naar 13 ronden.
De spanning en sensatie waren er in deze ingekorte race niet minder door. Een grote groep van uiteindelijk 18 rijders ging als aan een touwtje rond op het door veel hoogteverschillen gekenmerkte Motorland Aragon circuit.
Jorge Martin vertrok vanaf pole en wilde proberen direct een gaatje te slaan. In eerste instantie stak Enea Bastianini daar echter een stokje voor door de leiding over te nemen met daarachter de goed gestarte Dennis Foggia, Aaron Canet en Joan Mir.
In de eerste paar ronden voerden Bastianini en Martin om en om het veld aan maar wegrijden lukte niet waarna in de vierde ronde Aaron Canet de leiding wist over te nemen. Met het lange rechte stuk en de daarbij behorende slipstreamgevechten waren de positiewisselingen niet bij te houden.
In de achtste ronde zagen we Joan Mir voor het eerst de leiding nemen maar ook de Leopard Honda rijder kreeg niet de kans om weg te lopen waarbij met name Fabio di Giannantonio zich meer en meer begon te roeren.
Een ronde later ging Gabriel Rodrigo onderuit in het midden van de kopgroep maar gelukkig hadden de overige rijders geen last van de schuiver en bleef de kopgroep intact. Fabio di Giannantonio ging als leider de laatste ronde in maar werd al in de eerste bochten voorbij gestoken door Joan Mir.
De Spanjaard weerstond vervolgens alle aanvallen van de concurrentie en wist als eerste de meet te passeren. Mir gebruikte daarbij met name op het rechte stuk naar de laatste bochten toe een gevaarlijke tactiek door al slingerend over dat rechte stuk heen te gaan om de slipstream van di Giannantonio en Bastianini te breken. Die tactiek had dus succes want beide Italianen kwamen er niet overheen.
De vierde plaats ging naar Jorge Martin gevolgd door Aaron Canet, John McPhee, Marcos Ramirez, Dennis Foggia, Philipp Oettl en Romano Fenati op de tiende plaats.
Bo Bendsneyder had zoals hij zelf vooraf aankondigde de snelheid om bij te blijven. De Ajo KTM rijder kon echter niet of nauwelijks plaatsen goed maken en als hij dan al een keer voorbij kon gaan aan een tegenstander werd hij op het rechte stuk weer terug gewezen.
Bendsneyder startte als twintigste en hing de hele race aan de staart van de kopgroep maar verder dan één moment de zestiende plaats innemen kwam hij niet. In de laatste ronde wist de red Bull KTM Ajo coureur zijn teamgenoot Antonelli in elk geval nog te passeren waardoor hij als zeventiende over de finish wist te komen.
Mogelijk krijgt deze race voor winnaar Mir nog een staartje omdat zijn manier van rijden in de laatste ronde door diverse rijders als gevaarlijk werd aangeduid waardoor protesten niet uit te sluiten zijn
Update:
Moto3 winnaar Joan Mir is na afloop van de race tijdens de Gran Premio Movistar de Aragón door de wedstrijdleiding bestraft voor onverantwoord en gevaarlijk rijden gedurende de laatste ronde van de wedstrijd.
De laatste ronde van de Moto3 wedstrijd was zondagmiddag een spannende aangelegenheid waarbij drie rijders streden voor de overwinning. Op het lange rechte stuk reed Joan Mir aan de leiding met vlak achter hem Fabio DiGiannantonio en Enea Bastianini.
Om een slipstream te voorkomen probeerde Mir door een aantal slingerende stuurbewegingen te DiGiannantoni en Bastianini achter zich te houden. Dit lukte de Leopard Racing coureur maar de als tweede en derde geëindigde DiGiannantonio en Bastianini maakten direct na de finish al duidelijk dat ze niet gecharmeerd waren van het gevaarlijke rijgedrag van de winnaar.
De wedstrijdleiding dacht er vervolgens net zo over en maakte een paar uur na afloop van de wedstrijd bekend dat de actie van Mir in strijd is met artikel 1.21.2 van het Grand Prix reglement van de FIM-wereldkampioenschappen waarin staat vermeld dat “coureurs op een verantwoordelijke wijze dienen te rijden, een wijze die geen gevaar oplevert voor andere concurrenten of deelnemers, noch op de baan of in de pitstraat”.
Vanwege bovengenoemde redenen, rekening houdend dat het Mir’s eerste overtreding en rekening houdend met de ernst van de ernst van de overtreding, heeft het MotoGP Stewards Panel besloten dat Mir tijdens de eerstvolgende Grand Prix zes posities op de startgrid zal worden teruggezet ten opzichte van zijn kwalificatie resultaat.