KNMV training Spanje

KNMV training Spanje

knmv-training-spanje-2Eindelijk is het dan zover, de eerste kilometers met de hagelnieuwe MOTO3 Honda zijn gereden en de eerste ervaringen opgedaan. We wisten eigenlijk niet goed wat we konden verwachten maar het heeft er alle schijn van dat we de zaak weer op tijd op orde hebben voor de start van het nieuwe seizoen.

Het was nog spannend of alles op tijd zou arriveren uit Japan en klaar zou zijn voor de KNMV winterstage in Spanje. De motor kwam pas erg laat aan in Nederland en toen moest al het werk voor de monteurs nog beginnen. Uiteindelijk is besloten om iets later naar Spanje af te reizen, want een goed geprepareerde motor is toch wel belangrijk!

Nadat zowel de motor als het team in Spanje zijn aangekomen en zich bij de rest van de Nederlandse selectie hadden aangesloten kon dan de training beginnen. Eerst 2 dagen in Castelloli en daarna 2 dagen in Calafat. Het werd een heel nuttige training voor zowel Bryan als het team. Er was veel tijd voor Bryan om te wennen aan de MOTO3 en voor het team om te zoeken naar de juiste afstelling van de motor. Daarna was iedereen positief, het ging eigenlijk best wel goed. En dat is beter dan je mag verwachten van een totaal nieuwe motor.

knmv-training-spanje

Hieronder een samenvatting van Bryan’s ervaringen:

Na goed geslapen te hebben moesten we 1,5 uur naar het circuit rijden. Eenmaal aangekomen begonnen we met een warm-up zodat we met warme spieren op de motor konden en goed begonnen. Voor mij was (bijna) alles nieuw. De motor (nieuwe moto3 machine) de handschoenen, de helm, de laarzen en het circuit. De motor was voor mij nog de grootste omschakeling. Na de motor ingereden te hebben kon ik mijn vertrouwen gaan zoeken en vinden. Langzaam maar zeker werden de tijden beter, kon ik wennen aan het remmen (vooral de motorrem was heel erg wennen). Toch kwamen we een probleem tegen met de vering. Na veel veranderd te hebben werd het beter maar was het nog lang niet goed. Maar we hadden nog een paar dagen. In totaal konden we 61 ronden draaien. De eerste testdag met de nieuwe motor was zeer geslaagd.

Dag 2 op Castelloli had als doel om alles te verbeteren vergeleken met dag 1. Sessie 3 was leuk. Samen met Jasper Iwema gereden. Hij een paar rondjes voorop, ik een paar rondjes voorop. En zodra we in konden halen gebeurde het. Een sessie van 14 rondjes met elkaar was voor mij heel erg leerzaam. Zo kon ik zien wat ik nog kon verbeteren. ’s Middags hadden we een wedstrijdsimulatie. Nadat ik mijn start verprutst had ( is ook nog een puntje om aan te werken, is heel anders dan met de 2takt 125cc machine) kon ik me naar voren werken en na 4 rondjes (van de in totaal 15) kon ik aan de leiding komen en de wedstrijd winnen.

Na een dag rust ging we naar het volgende circuit. Het circuit van Calafat. We moesten daarvoor 239km in de auto zitten. Maar dat was het waard. Het lag aan de zee, dus veel wind. Maar de baan was mooi. Niet heel lang, technisch. Veel gooi en smijtwerk. Toen ik de baan op ging voor de eerste keer vond ik het vrijwel meteen leuk. Daarnaast was de vering van de motor ook verbeterd. De 2de sessie ging het nog een stuk beter en naarmate ik de baan leerde kennen begon ik het circuit leuker en leuker te vinden. Het was echt een baan voor mij. We konden de motor nog iets aanpassen en dat pakte goed uit. Het was een zeer geslaagde dag met 60 testrondes.

Dag 2 op Calafat was helaas minder. Er stond duidelijk te veel wind en dat was te gevaarlijk om te rijden. We besloten om niet te gaan rijden. Jammer, maar het was een verstandige beslissing.

We hebben goede dagen gehad, veel kilometers gemaakt en vertrouwen opgebouwd. Ik wil graag de KNMV, het team en de monteurs Jarno en Manfred voor deze succesvolle week bedanken.